Samsung tidak mahu mengalah dan terus mengikuti trend terbaru Apple, adakah tahun 2021 trend telefon pinta tidak disertakan pengecas menjadi nyata.

Samsung mungkin tidak memasukkan pengecas ke dalam kotak beberapa telefon pintarnya mulai tahun 2021, menurut laporan dari laman berita Korea, ETNews. Syarikat itu mengeluarkannya kerana banyak orang sudah mempunyai pengecas dan untuk membantu mengurangkan kos, kata laporan itu.

Walaupun tidak termasuk pengecas di dalam kotak mungkin kelihatan seperti langkah besar, Samsung dilaporkan bukan satu-satunya pembuat telefon utama yang mempertimbangkannya. Apple mungkin melakukan perkara yang serupa dengan tidak menyertakan pengecas dengan barisan iPhone tahun ini, menurut penganalisis Apple Ming-Chi Kuo. Apple juga boleh menghentikan pengecas 5W dan 18W yang kini disertakan dengan iPhone (bergantung pada model mana yang anda beli) dan sebaliknya menawarkan pengecas pantas 20W baru yang akan dijual secara berasingan, kata Kuo.

Melepaskan pengecas dari kotak telefon boleh menjadi cara utama bagi Samsung dan Apple untuk menurunkan kos penjualan telefon bimbit mereka dan membuat pembungkusan telefon mereka lebih kecil, tetapi juga dapat memberi kesan yang besar terhadap alam sekitar. Mengeluarkannya dari beberapa telefon pintar terlaris dapat membantu mengurangkan bilangan pengecas yang tidak digunakan dan dibuang kerana orang sudah mempunyai banyak lebih banyak yang tersebar di sekitar rumah mereka. Rakan sekerja saya Dieter Bohn membentangkan kes yang meyakinkan mengapa Apple tidak menyertakan pengecas dengan iPhone seterusnya boleh menjadi perkara yang baik.

(1)