Dalam mesyuaratnya hari ini, Jawatankuasa Dasar Monetari (MPC) Bank Negara Malaysia memutuskan untuk mengurangkan Kadar Dasar Semalaman (OPR) sebanyak 25 mata asas kepada 1.75 peratus. Kadar siling dan lantai koridor OPR masing-masing dikurangkan menjadi 2.00 peratus dan 1.50 peratus.

Kesan COVID-19 terhadap ekonomi global adalah teruk. Keadaan ekonomi global kekal lemah dengan pertumbuhan global yang diproyeksikan negatif pada tahun ini. Walaupun palung diharapkan pada suku kedua, kelemahan luas di pasaran buruh dan tingkah laku pencegahan oleh isi rumah dan perniagaan dapat mempengaruhi pemulihan ke depan. Beberapa ekonomi utama telah mulai mengambil langkah-langkah santai untuk menahan pandemi COVID-19, yang mengarah ke penyambungan semula aktiviti ekonomi secara beransur-ansur. Keadaan kewangan telah bertambah baik, walaupun penghindaran risiko tetap meningkat. Risiko penurunan prospek global tetap ada, terutama jika kebangkitan kembali pandemi memerlukan pengenalan semula langkah-langkah penahanan.

Bagi Malaysia, aktiviti ekonomi menguncup secara mendadak pada suku kedua tahun ini, kerana langkah-langkah yang diperkenalkan untuk mengatasi wabak tersebut di peringkat global dan domestik. Berikutan pembukaan semula ekonomi secara beransur-ansur dan progresif sejak awal Mei, kegiatan ekonomi mulai pulih dari palung pada suku kedua. Pakej rangsangan fiskal, bersama dengan langkah kewangan dan kewangan, akan terus menyokong prospek ekonomi yang semakin baik. Proyeksi peningkatan ekonomi domestik diharapkan dapat disokong oleh pemulihan bertahap dalam keadaan pertumbuhan global. Walau bagaimanapun, kadar dan kekuatan pemulihan masih tertakluk kepada risiko penurunan yang timbul dari faktor domestik dan luaran. Ini termasuk prospek wabah pandemi yang lebih lanjut yang mengarah pada pemaksaan kembali tindakan penahanan, kelemahan yang lebih berterusan dalam keadaan pasar tenaga kerja, dan pemulihan pertumbuhan global yang lebih lemah dari yang diharapkan.

Tekanan inflasi dijangka disenyapkan pada tahun 2020. Rata-rata inflasi utama cenderung negatif tahun ini, terutamanya mencerminkan harga minyak global yang jauh lebih rendah. Risiko penurunan harga secara luas dan berterusan dinilai terbatas apabila aktiviti ekonomi kembali dan keadaan permintaan bertambah baik. Walaupun begitu, prospek tetap dipengaruhi oleh harga minyak dan komoditi global. Inflasi yang mendasari dijangka reda dan sesuai dengan jangkaan.

Pengurangan OPR memberikan rangsangan dasar tambahan untuk mempercepat langkah pemulihan ekonomi. MPC akan terus menilai keadaan yang berkembang dan implikasinya terhadap prospek inflasi dan pertumbuhan domestik secara keseluruhan. Bank akan terus menggunakan tuas kebijakannya sesuai untuk mewujudkan keadaan yang memungkinkan untuk pemulihan ekonomi yang mapan.

Bank Negara Malaysia
07 Jul 2020

(3)