Pandemi Covid-19 telah menyebabkan banyak peruncit berhenti dengan Muji menjadi mangsa terbarunya.

Bergabung dengan senarai jenama besar lain seperti GNC, Victoria’s Secret, GAP, Forever 21, Bath & Body Works dan banyak lagi, Muji telah mengemukakan kebankrapan dan akan menutup sebilangan kecil kedai dalam proses itu. – Sumber: CNN

Kini bagi mereka yang tidak biasa dengan jenama Muji, Muji adalah sebuah kedai yang memfokuskan diri untuk menjual hiasan minimalis, alat tulis, pakaian dan barang-barang rumah yang bergaya.

Menurut Ketua Pegawai Eksekutifnya Satoshi Okazaki, “Muji telah merasakan kesan buruk dari pandemi Covid-19 pada runcit di kedai, dan sebagai hasilnya, akan mengambil kesempatan ini untuk memfokuskan kembali usaha kita di Amerika Syarikat pada pasar serantau utama dan e- perdagangan. ” – Sumber: Kajian Asia Nikkei

Tidak benar-benar keluar dari perniagaan, langkah itu dilakukan untuk memfokuskan kembali usaha perniagaan ke pasar yang lebih menguntungkan Muji.

Bergabung dengan senarai gergasi runcit lain, hanya masa yang akan memberitahu berapa banyak lagi perniagaan yang akan menghadapi kapak ketika wabak itu terus berlanjutan di seluruh dunia.

(5)