Akhir minggu lalu, KFC mengumumkan bahawa syarikat sedang berusaha untuk mengembangkan “daging masa depan”, yang juga dikenal sebagai nugget ayam 3D Biocetakan.

Oleh kerana permintaan untuk alternatif daging nabati terus meningkat, KFC adalah salah satu rangkaian restoran terbaru untuk memanfaatkan kereta palsu-daging; pada 16 Julai, syarikat itu mengumumkan rancangannya untuk mengembangkan “teknologi bioprinting 3D inovatif untuk membuat daging ayam bekerjasama dengan makmal penyelidikan 3D Bioprinting Solutions,” yang bermaksud bahawa nugget Kentucky Fried Chicken anda mungkin tidak dibuat dari ayam lebih lama.

Sebaliknya, nugget ini dijadwalkan untuk menjadi nugget pertama di dunia yang dihasilkan di makmal – tidak diperlukan ayam – dan akan kelihatan dan terasa sedekat mungkin dengan produk KFC yang ada.

Untuk mencapai tujuan ini, KFC akan bekerjasama dengan 3D Bioprinting Solutions, yang “mengembangkan teknologi bioprinting aditif menggunakan sel ayam dan bahan tanaman, memungkinkannya menghasilkan semula rasa dan tekstur daging ayam hampir tanpa melibatkan haiwan dalam prosesnya.”

Beberapa faedah membuat dan memakan daging lembu berbanding daging tradisional adalah produknya lebih bersih dan dihasilkan secara etika, kerana tidak ada haiwan yang dirugikan dalam pembuatannya. Tambahan pula, penciptaan barang-barang tersebut mempunyai kesan minimum terhadap alam sekitar dibandingkan dengan pertanian – penggunaan tenaga dan pelepasan gas rumah kaca dapat dikurangkan secara drastik menggunakan kaedah ini.

Produk akhir yang akan menjalani ujian dijangka siap di Moscow pada musim luruh ini.

Kredit: The Star

(17)