Pengguna Gmail berhak untuk merasa kecewa sekarang. Dalam beberapa minggu terakhir, Gmail menghadapi masalah dengan Windows dan mengalami kekurangan penapis spam yang serius yang menghantar e-mel yang berpotensi berbahaya terus ke peti masuk pengguna. Tetapi sekarang Google telah mengumumkan perbaikan besar-besaran perkhidmatan yang harus meyakinkan bakal pengganggu untuk tetap tinggal.

Dalam catatan blog rasmi, Google telah mengumumkan reka bentuk semula Gmail yang paling radikal dalam sejarah 16 tahun. Dalam langkah transformatif, Google telah menggabungkan pemesejan, sembang video, akses fail bersama, bilik mesyuarat maya, kolaborasi masa nyata dan lebih langsung ke Gmail, mengubahnya menjadi rangkaian produktiviti semua-dalam-satu. Gmail kini berbeza dengan perkhidmatan e-mel yang lain.

“Satu perkara yang kami dengar berulang kali dari pengguna kami adalah bagaimana pertukaran antara aplikasi mengganggu aliran mereka – dan fokus mereka,” kata naib presiden Google Javier Soltero. “Itulah sebabnya dalam pengalaman bersepadu baru ini, kami telah memikirkan cara untuk membantu anda bekerja dengan lebih lancar.”

Dalam praktiknya, maksudnya Gmail sekarang akan menggabungkan Meet, Chat, Drive, Dokumen / Helaian / Slaid, dan Tugas serta Ruangan, yang menjadi pesaing Slack / Tim penuh. Pengguna akan dapat berkongsi dan berkolaborasi pada dokumen dalam masa nyata sambil bersembang video langsung tanpa meninggalkan e-mel mereka. Ini berpotensi revolusioner dan harus membantu semua orang dari perniagaan besar hingga pasukan bola sepak amatur.

Google juga mengesahkan bahawa perubahan ini akan dilancarkan ke aplikasi Android dan iOS tidak lama lagi, tetapi ada satu peringatan besar. Di luar pintu, reka bentuk semula yang besar ini hanya akan tersedia untuk pengguna G Suite (daftar untuk akses di sini). Yang mengatakan, di era pekerjaan rumah ini, saya akan kagum jika tidak lama lagi tidak tersedia untuk semua orang.

Setelah perubahan ini, Google sekarang menggambarkan Gmail sebagai “ruang kerja bersepadu”. Ini adalah perubahan mendasar untuk perkhidmatan e-mel yang paling banyak digunakan di dunia dan sesiapa yang berfikir untuk melompat kapal, mungkin sekarang ingin terus bertahan.

Kredit: Forbes

(0)