Diskaun Bil Elektrik Dilanjutkan Ke Disember 2020

by | Jul 3, 2020 | Berita | 0 comments

KUALA LUMPUR – Kerajaan telah memperpanjang potongan bil elektrik untuk pengguna domestik selama tiga bulan lagi sehingga Disember tahun ini.

Menteri Tenaga dan Sumber Asli, Datuk Dr Shamsul Anuar Nasarah semalam mengatakan lebih daripada 7.66 juta pengguna domestik di Semenanjung Malaysia akan menikmati potongan harga bil elektrik mereka antara dua hingga 50 peratus dari 1 Oktober hingga 31 Disember.

Potongan harga itu juga akan memberi manfaat kepada pengguna domestik di Sabah (520,000 pengguna) dan Sarawak (580,000 pengguna), yang akan menikmati potongan dua peratus daripada bil elektrik mereka sehingga akhir tahun.

“Sebagai pemerintah yang bertanggungjawab yang menyedari perlunya meringankan beban orang yang terkena wabak Covid-19, pemerintah telah bersetuju untuk memperpanjang potongan bil elektrik semasa hingga 31 Disember 2020, untuk semua pengguna domestik di Semenanjung Malaysia, Sabah dan Sarawak, “katanya.

Potongan harga ini adalah lanjutan dari pengumuman yang dibuat oleh Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin pada 27 Februari, melalui Pakej Rangsangan 2020, yang memberikan potongan serupa dari April hingga September 2020.

Shamsul mengatakan peluasan ini juga berlaku untuk pengguna yang penggunaannya antara 601kWh dan 900kWh, dan telah menerima potongan 10 persen di bawah Bantuan Prihatin Elektrik yang diumumkan pada 20 Jun.

“Perpanjangan tiga bulan untuk diskaun untuk pengguna di Semenanjung Malaysia akan dibiayai oleh Kumpulan Wang Industri Elektrik dengan anggaran kos RM392 juta, sementara potongan untuk Sabah dan Sarawak akan ditanggung oleh Ministey Kewangan dengan anggaran peruntukan RM6 juta .

“Ini menjadikan jumlah potongan bil penggunaan dari April hingga Disember 2020 menjadi RM2.62 bilion.”

(5)

0 Comments

Submit a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *